In 2019 is het INTERREG-project Grensoverschrijdende samenwerking: Hanzesteden – Toen en nu begonnen. In dit project werken 14 Hanzesteden in de Duits-Nederlandse grensregio samen met als doel het toevoegen van nieuwe belevingen en het zichtbaarder maken van de Hanzesteden en hun rijke historie.
Activiteiten zijn onder meer:
Het realiseren van een unieke en vernieuwende fietsroute langs de deelnemende Hanzesteden.
Het laten ontwikkelen van grote en kleine Hanzeproducten om de Hanzebeleving te versterken.
Promotie van bovenstaande.
Kennisuitwisseling.
Trainingen over de Hanze, taal- en cultuurverschillen voor front office medewerkers.
Zo stimuleren we ook de grensoverschrijdende samenwerking.
We zijn nu ongeveer twee jaar én een coronapandemie verder. Wat heeft het project inmiddels al kunnen realiseren?
De ruim 450 kilometer lange fietsroute langs de 14 verschillende Hanzesteden, die begint in het Duitse Neuss en eindigt in het Nederlandse Harderwijk, is uitgedacht en het routeboekje is klaar. Daarbij hoort ook een nieuwe website: www.hanzestedenfietsroute.nl. Langs de route willen we nog 14 muurschilderingen realiseren met een digitale animatie. We maken een luisterboek over de Hanze voor onderweg en we realiseren een aantal Hanzebelevingsborden.
Naast de hoofdroute Neuss-Harderwijk takken er aan de route verschillende deellussen ‘Hanzerondjes’ aan, die het achterland verbinden aan de “Hanzeroute’’.
De trainingen voor Duitse en Nederlandse front office medewerkers zijn in beide landen van start gegaan. Hieraan hebben tot nog toe ongeveer 200 mensen deelgenomen. Door dagelijkse opdrachten te maken en actief met elkaar te communiceren via een Facebookgroep leren zij hoe ze nóg beter met toeristen (uit het buurland) om kunnen gaan. Daarnaast komen ze er door de verscheidene opdrachten achter, hoe ze hun bedrijf door het inzetten van Social Media kunnen profileren.
Ons doel was om aan het eind van het project 30 Hanzeproducten te laten realiseren. Er wordt ondertussen al aan 18 producten gewerkt. De tot nu toe bedachte producten zijn allemaal uniek en dragen ieder op hun eigen manier bij aan de Hanze-ervaring. Van een Hanze Escaperoom tot heus Hanzebier: voor ieder wat wils!
In juli 2021 is een promotiecampagne gestart rondom de Hanzefietsroute.
Welke aandachtspunten zijn er nog voor het komende jaar? Wat moet er nog gebeuren?
Hoewel er al producten zijn ontwikkeld, is er nog altijd ruimte voor meer Hanzeproducten. Via deze link vindt u meer informatie over hoe de productontwikkeling en de bijkomende subsidie geregeld.
De zaken omtrent de muurschilderingen (met digitale laag) gaan iets stroever dan verwacht. De ideeën voor de schilderingen zijn er, maar de 14 schilderingen moeten nog gerealiseerd worden. We starten hiermee in september als we de aanbesteding achter de rug hebben.
De trainingen over de Hanze, taal- en cultuurverschillen voor de Duitse en Nederlandse front office medewerkers zullen komende maanden voortgezet worden. Aanvullend organiseren we in het najaar van 2021 en het voorjaar van 2022 een aantal uitwisselingsbijeenkomsten én er komen podcasts over de Hanze.