Enkele cijfers: website goed bezocht, evenementen iets minder
- Mediawaarde: alleen al de waarde via onze mediapartner Brugmedia bedroeg ruim € 61.000,- ex BTW. Diverse persberichten zijn in regionale media zoals De Stentor opgepikt met een waarde van ongeveer € 20.000,-.
- Social media: Op Facebook hebben we 90 berichten in 2023 over Hanzejaar op Hanzestad Kampen geplaatst. Met een bereik van 4100 per bericht. In totaal dus 369.000. En op Insta: 45 berichten in 2023 over Hanzejaar op VisitKampen. Met een bereik van gemiddeld 2900 per bericht. Maakt een totaal van 130.500. De uitschieter op de socials is Kleur de Hanze, die heeft het meeste bereikt.
- Bezoekersaantallen: Op Hanze in de Nacht waren 1000 bezoekers/deelnemers: 500 mensen die alleen bezoeker waren en 500 mensen die een rol in het programma waren en daarmee een vrijkaartje hadden om andere programma onderdelen te bezoeken. Wat ze veelvuldig gedaan hebben. Andere evenementen zijn door het weer natuurlijk niet denderend bezocht. Van Kleur de Hanze zijn mede daardoor geen cijfers bekend. De opening van het Hanzejaar (incl. trekken Kamper Kogge) trok 5.000 mensen, HanzeFest XL, dag 1 3.000 mensen en HanzeFest XL, dag 2 7.000 bezoekers.
- Andere cijfers: rondom Hanze zijn er volgens Google Analytics 15.182 weergaven geweest van 7.022 bezoekers op www.visitkampen.nl. Hieronder onze eigen top 3 van meest bekeken pagina's volgens de site.
/evenementen/hanzefest-xl 12.303 keer bekeken
/evenementen/24h-hanze 9949 keer bekeken
/hanzejaar-2023 8265 keer bekeken
Nieuwe verbindingen
Het Hanzejaar heeft gezorgd voor nieuwe samenwerkingen in de gemeente Kampen en daarbuiten. Een paar voorbeelden ter inspiratie:
- Dankzij Koggejagen: nautisch onderzoek gestart door Marin samen met stichting Kamper Kogge.
- Hanzefest XL: Gebiedscoöperatie IJsseldelta organiseerde Van Riek tot Vork als programma onderdeel van dit event, dat smaakte letterlijk en figuurlijk naar meer.
- Ook de samenwerking tussen SAMBiQ en het Ikonenmuseum. Ze kennen elkaar nu echt en iets programmeren met kaarslicht in de avond in het Ikonenmuseum is zo sfeervol!
- En we zijn ook heel blij met alle connecties met de drumbands en lopende fanfares die gekoppeld zijn aan de ‘klassieke’ culturele instellingen van Kampen, daar gaat zeker ook een vervolg in komen!
Onze top 5 acties: vooral merkversterkende evenementen
- Start Hanzejaar op 1 april met Kogge jagen. Veel media aandacht!
- Hanzefest XL met wereldrecord Knopen leggen. Media aandacht, meer jeugd betrokken
- 24uur Hanze / cultuurnacht. Veel bezoekers, hoge waardering.
- Kleur de Hanze: record aantal inzendingen kleurplaten
- Stadswandelingen: meer Duitse boekingen
En daarnaast natuurlijk
Resultaten: inspiratie voor volgende themajaren!
- Blijvend effect: Echte (programmatische) samenwerking tussen de 9 steden onderling, die verder gaat dan gezamenlijke promotie.
- Naast de bekende (nieuwe) verbindingen met cultuur, binnenstadsondernemers en anderen ook een verbinding tussen m.n. de kernen Kampen en IJsselmuiden die samen hun culturele aanbod (open atelierdagen e.d.) in de schijnwerpers blijven zetten.
- Samenwerken loont, juist ook tussen de steden onderling.
- Themajaren geven richting en focus, maar hebben wel voldoende voorbereidingstijd en budget nodig voor aansprekende resultaten.
Kortom: we zijn hartstikke trots op het Hanzejaar in Kampen
- De verbinding tussen de lokale merkwaarden van Kampen (hartelijk / Hanzestad / water) met de gezamenlijke programmering
- Met relatief weinig middelen hebben we dankzij samenwerking tussen cultuur, binnenstad, citymarketing, evenementen veel voor elkaar gekregen. Dat zetten we de komende jaren enthousiast door.
Meer info