Welke evenementen krijgen meer ondersteuning?
Beeldbepalend versus sfeerbepalend
Evenementen zijn allemaal in meer of mindere mate van belang voor onze inwoners. Een aantal van deze evenementen valt op; hetzij door hun grote publieksbereik of door de nationale publiciteit die zij genereren. Daarmee zijn deze evenementen beeldbepalend voor Kampen. Met andere woorden, als men aan evenementen in Kampen denkt, bepalen deze evenementen het beeld waar men dan aan denkt. Bovendien versterken ze het merk Kampen. Ze zijn ‘on brand’. Voor Kampen staan Hartelijk, Hanzestad en Water centraal, ze vormen de pijlers waarop alle activiteiten getoetst en geïnitieerd worden. Deze beeldbepalende evenementen krijgen dan ook (veel) meer ondersteuning dan andere, sfeerbepalende evenementen.
Een beeldbepalend evenement heeft een aantal kenmerken:
- Een hoog ambitieniveau
- Draagt bij aan de profilering (branding) en acquisitiekracht van Kampen
- Is zichtbaar in de stad en draagt bij aan de levendigheid van de stad
- Heeft een groot en breed publieksbereik
- Werkt samen met andere partijen (binnen en buiten de eigen sector), zoals ondernemers in de stad
- Vernieuwt zich en speelt in op ontwikkelingen
- Toont ondernemerschap
- Gaat voor maximale duurzaamheid.
Specifiek voor evenementen vertalen we de drie merkwaarden als volgt in deze toetsingscriteria:
Hartelijk = Inclusief, dus toegankelijk voor iedereen (niet alleen in woord, maar ook in daad) en / of brengt nieuwe ontmoetingen /verbindingen actief tot stand
Hanzestad = Het DNA van de Hanze (pragmatisme, samenwerken, internationale oriëntatie en lef) en / of historisch decor
Water = Nautisch, maritiem en / of IJssel en / of waterrecreatie
Hoe meer merkversterkend, hoe meer EPK ondersteuning
Voorwaarden
Bij de beoordeling worden de aanvragen van publieksevenementen getoetst op voorwaardelijke en inhoudelijke criteria. Voor beeldbepalende evenementen zijn dit zwaarwegende criteria en worden waar mogelijk meerjarenafspraken vastgelegd, voor sfeerbepalende evenementen wordt een lichtere toets gehanteerd.
Voorwaardelijke criteria voor beeld- en sfeerbepalende evenementen
De voorwaardelijke toetsingscriteria beoordelen de professionaliteit van de organisatie, de deugdelijkheid van de begroting en de plaats van het evenement in de stad:
- Transparante begroting: de begroting van het evenement moet transparant en kostenefficiënt zijn opgesteld. Het moet duidelijk zijn welke inkomsten en uitgaven het evenement met zich meebrengt.
- Noodzaak financiële bijdrage: uit de begroting moet blijken dat er een financiële noodzaak voor een aanvraag is. De gevraagde bijdrage moet in redelijke verhouding staan tot de totale begroting.
- Datum en tijdstip: het evenement moet duidelijk zijn afgestemd op andere evenementen.
- Vergunning: het evenement moet passen in het vergunningenbeleid van de gemeente Kampen, bijvoorbeeld voor de veiligheid en het voorkomen van overlast.
Inhoudelijke criteria
Om in aanmerking te komen voor een financiële bijdrage wordt het publieksevenement op de volgende punten inhoudelijk beoordeeld:
- Direct economisch voordeel: het evenement leidt tot substantiële bestedingen bij Kamper ondernemers door bezoekers, bij voorkeur van buiten de gemeente Kampen. Hierbij wordt gelet op:
- het aantal bezoekers: het evenement trekt veel bezoekers
- de herkomst van bezoekers: het evenement richt zich aantoonbaar ook op bezoekers die buiten de gemeente wonen
- de duur van het verblijf: het evenement zet bij voorkeur aan tot overnachtingen in de stad
- Indirect economisch voordeel: het evenement draagt bij aan het (inter)nationale imago van Kampen als aantrekkelijke gemeente. Hierbij wordt gelet op:
- het merk Kampen: het evenement draagt bij aan de profilering van Kampen als Hartelijke Hanzestad aan het Water
- de doelgroepen: het evenement sluit bij aan het imago van Kampen als een sympathieke, gezellige stad die harmoniezoekers aanspreekt
- het verwachte mediabereik van het evenement: het evenement heeft een groot bereik in (inter)nationale media
- Samenwerking in de stad: het evenement werkt samen met Kamper ondernemers en instellingen in de stad. Denk hierbij ook aan clustering van evenementen en aanvullende (aan het evenement gerelateerde) activiteiten en arrangementen.
- Duurzaamheid: het evenement draagt bij aan duurzaamheid en houdt rekening met de omgeving, ook met de gevolgen op langere termijn. Denk hierbij aan:
- circulaire economie (bijvoorbeeld beperking van afval, afvalscheiding en gebruik van herbruikbare materialen)
- vermindering CO2-uitstoot (bijvoorbeeld energiebesparing en duurzame energiebronnen)
- verandering consumeergedrag (bijvoorbeeld waterbesparing, voeding, geen plastic/flyers/rietjes/ballonnen)
- duurzame mobiliteit (bijvoorbeeld verkeer en vervoer)
- Vernieuwing: het evenement is (inter)nationaal onderscheidend, kwalitatief vernieuwend of heeft vernieuwende onderdelen in vergelijking met voorgaande keren. Denk hierbij aan kwalitatieve vernieuwing van het inhoudelijk concept, doelgroep, mediacampagne.