Vergunningen

Vrijdag 24 juni 2022 | 682 keer bekeken

Als je van plan bent om een evenement te organiseren, adviseren wij om de aanvraag voor een evenementenvergunning vóór 1 november in te dienen. Dit geldt met name voor middelgrote en grote evenementen, waarbij je de complete evenementenvergunning uiterlijk twaalf weken voor het evenement moet aanvragen. Let er op dat alle gegevens in één keer volledig aangeleverd worden.

Vergunning aanvragen

Indien je later in het jaar besluit om een evenementenvergunning aan te vragen, loop je de kans dat jouw evenement niet meer op de gewenste datum en/of locatie kan plaatsvinden, omdat het maximum aantal evenementen op een locatie is bereikt.

Als je op tijd je aanvraag voor een evenementenvergunning indient, kan er op tijd gekeken worden naar de mogelijkheden en eventuele knelpunten. Dan kunnen we, indien dat nodig is, ook zo snel mogelijk op zoek naar een goede oplossing.

Meer informatie over het aanvragen van een vergunning en de links naar het daadwerkelijk aanvragen (via DigiD of e-Herkenning) vind je op de website van de Gemeente Kampen.

Welke gegevens zijn nodig voor een evenementenvergunning?

Afhankelijk van de grootte en aard van een evenement, moet je bij de vergunningsaanvraag meerdere gegevens aanleveren. In de meeste gevallen is dat een volledig ingevulde vergunningsaanvraag met o.a.:

Om de toetsing van de vergunningsaanvragen zorgvuldig en tijdig te kunnen verrichten en de risico’s op het gebied van veiligheid te kunnen beoordelen, zal de gemeente dit jaar extra kritisch zijn op het tijdig aanleveren van een volledige aanvraag, inclusief alle bijlagen. Als een aanvraag te laat of onvolledig wordt ingediend, zal het evenement geen doorgang kunnen vinden.

Assistentie bij de vergunningaanvraag

Evenementen worden vaak georganiseerd door een groep vrijwilligers die belangeloos iets moois willen organiseren. Vaak ontbreekt het aan parate kennis over wat bij een aanvraag gevoegd moet worden, zoals constructietekeningen, veiligheidsplannen en verkeersplannen. De gemeente heeft mevrouw Aline Hofstee aangesteld om organisatoren op verzoek te assisteren bij o.a. een aanvraag om een vergunning voor een evenement.

Voor meer advies is Aline Hofstee bereikbaar via aline@kampenpartners.nl (link stuurt een e-mail).

Proces aanvraag vergunning

Voor middelgrote en grote evenementen wordt de vergunning besproken met diverse partijen. Het beoordelen daarvan kost tijd. De gemeente Kampen heeft de minimale indieningstermijn van middelgrote èn grote evenementen vastgesteld op twaalf weken. De indieningstermijn van kleine evenementen is acht weken.

De gemeente Kampen sluit met de indieningstermijn van twaalf weken aan op regionale afspraken uit het multi-evenementenbeleid van de provincie Overijssel. De termijn van twaalf weken geeft ons en de gemeente daarnaast de ruimte om de aanvraag zorgvuldig te beoordelen, de risico’s in te schatten en inzet van hulpdiensten te regelen. Tot slot geeft de door de aangepaste indieningstermijn de gelegenheid om ruim op tijd te publiceren in o.a. de Gemeentepagina in de lokale huis-aan-huisbladen.

Hoe vraag je een vergunning aan?

Voor ieder evenement dat in Kampen georganiseerd wordt, is (in principe) een evenementenvergunning nodig. De evenementenvergunning kan je digitaal opvragen en indienen via https://www.kampen.nl/evenementen-en-activiteiten/evenement-organiseren

Meer informatie

Op de website van de gemeente Kampen kan je meer informatie vinden over de voorwaarden voor het verkrijgen van een evenementenvergunning. Indien je meer informatie wilt ontvangen over veiligheidsplannen en beveiligingsplannen voor jouw evenement, kan je, tenminste 12 weken voorafgaand aan jouw evenement, contact opnemen met de gemeente Kampen via info@kampen.nl of bel 14 038.

Deel deze pagina

twitter logo facebook logo linkedin logo