2. Samenwerking en kennis spillover

Woensdag 14 juni 2023 | 384 keer bekeken

Samenwerken is eigenlijk voor iedere moderne ondernemer noodzakelijk. Ook met de concurrent. Zo kun je kosten delen, beter blijven inspelen op trends en meer innovatieve producten en diensten leveren. En op die manier kunnen nieuwe markten worden aangeboord en omzetverhogingen worden gerealiseerd.

Ondernemers komen dan voor vragen te staan als:

Met wie wil ik samenwerken?
Hoe wil ik samenwerken?
Waar kan ik het beste samenwerken?

Kortgezegd:
Je kunt samenwerken met je collega's (horizontale samenwerking), met ondernemers uit andere sectoren (verticale samenwerking) en met andere soorten organisaties (onderwijs en overheid).

Direct naar: Samenwerkingsvormen
Direct naar: Netwerken
Direct naar: Ecosysteem van bedrijven
Direct naar: Overige vestigingsfactoren


connect-20333 1280

Hoe samenwerken? Daarvoor zijn allerlei vormen en structuren. Het begint bij een netwerkborrel en uiteindelijk kun je zelfs tot een fusie besluiten. Samenwerken doe je het liefst in een ecosysteem met zo min mogelijk schaalnadelen en zoveel mogelijk schaalvoordelen. Deze samenvatting is natuurlijk te kort door de bocht. Daarom staan we in de rest van dit hoofdstuk stil bij de verschillende onderdelen hieruit: de verschillende samenwerkingsvormen, netwerken en ecosystemen.
 

Samenwerkingsvormen

 


Er zijn tal van manieren voor ondernemers en organisaties om met elkaar samen te werken. Van vrijblijvend tot intensief, denk bijvoorbeeld aan: 

 

 

 

 

Netwerken

 


Netwerkclubs
Netwerkclubs organiseren regelmatig zakelijke bijeenkomsten waar kennis gedeeld wordt of informele bijeenkomsten (zoals borrels) waar mensen elkaar leren kennen of bijpraten over de laatste ontwikkelingen. Door deze bijeenkomsten te bezoeken sta je sterker als organisatie en breid je op een snelle en waardevolle manier je netwerk uit.

Netwerken in Kampen
Een overzicht van alle organisaties die in Kampen bijeenkomsten organiseren vindt u op https://bedrijveninkampen.nl/netwerk/

Schermafbeelding 2019-11-28 om 11.34.20

Kennisinstellingen
Het is verstandig om te kijken of er kennisinstellingen en/of opleidingsinstituten in de buurt zijn zoals universiteiten, hogescholen,  MBO opleidingen of vakscholen. Hier studeren en leren potentiële stagiaires of medewerkers. Daarnaast bieden kennisinstellingen of opleidingsinstuten in de buurt van uw organisatie of bedrijf nog meer voordelen. Projecten of onderzoeken op kennisinstellingen worden vaak gecombineerd met de praktijk. Studenten kunnen werkzaamheden uitvoeren of vraagstukken behandelen in een onderzoek waar u niet aan toe komt. Ook is er vaak een mogelijkheid om gastcolleges te geven. Met gastcolleges ontstaat de mogelijkheid om uw organisatie of bedrijf te positioneren bij een groep potentiële starters en het houdt uw eigen kennis op peil door bezig te zijn met de nieuwste ontwikkelingen en te horen wat de studenten bezighoudt.

Schaalvoordelen
Vanuit de human capital theorie zorgt concentratie van bedrijven voor een snellere overdracht van kennis en ideeën. Met een mooi woord noemen we dat 'kennis spillover'. Steden en regio's met een hoge concentratie van bedrijven en hoogopgeleide inwoners profiteren van een hogere productiviteit, hogere consumptie en meer economische dynamiek door startende bedrijven. Anderzijds: hoe groter een stad, hoe hoger de huurprijzen voor kantoren, lonen voor werknemers en hoe langer de files. Om nog maar te zwijgen van schaalnadelen als milieuvervuiling, criminaliteit en andere leefbaarheidsproblemen. Het is voor ondernemers dus belangrijk om een zorgvuldige afweging te maken: op welke plek heb ik het minste last van schaalnadelen, maar profiteer ik het meest van schaalvoordelen, zoals die van 'kennis spillover'?

mindmap-2123973 1280
 

 

Ecosysteem van bedrijven

 


De meeste mensen kennen Silicon Valley wel. Het is een plek vlakbij San Francisco waar veel technologiebedrijven zijn gevestigd. Denk aan Facebook, Google, IBM en Apple. Silicon Valley is typisch een gebied met een innovatief karakter. Als bedrijf is het heel goed om op een dergelijke plek gevestigd te zijn, omringt door organisaties die innovatie hoog in het vaandel hebben staan. En het is eventueel mogelijk om met deze organisaties samen te werken.

In Nederland zijn er verschillende regio's waar zulke ecosystemen werken. Een aantal voorbeelden:

Brainport
In het zuiden van Nederland liggen de Technische Universiteit van Eindhoven en verschillende innovatieve multinationals, zoals Philips en DSM. Dit gebied wordt Brainport genoemd.

Food Valley
Met de universiteit van Wageningen en voedingsconcern FrieslandCampina als middelpunt werkt Midden Nederland samen aan de innovatie van voedingstechnologie. In de Regio FoodValley is ook een samenwerking tussen allerlei ICT-bedrijven, onderwijsinstellingen en ICT-professionals. Het doel van dit ondernemersnetwerk ICT Valley is onder andere kennisuitwisseling te faciliteren door mensen bij elkaar te brengen.

Regio Zwolle
Regio Zwolle is een samenwerkingsverband van twintig gemeenten. Verdeeld over vier provincies. Niet alleen de bestuurders werken samen, ook ondernemersinitiatieven- en netwerken ontstaan en groeien op Regio Zwolle niveau. Kampen is een van die gemeenten en is een van de meest actieve partners in dit samenwerkingsverband. De bevolking in deze regio kenmerkt zich door haar mate van hoge betrokkenheid, nuchterheid en aanpakkersmentaliteit. Staat open voor nieuwe ontwikkelingen om zo nieuwe kansen te creëren.

In de Regio Zwolle wordt vooral gezocht naar cross-overs tussen verschillende sectoren. Regio Zwolle laat zich graag voorstaan op haar diversiteit. Waarbij de sectoren Agri&Food, Vrijetijdseconomie, Health, Kunststoffen en Logistiek sterk vertegenwoordigd zijn. Deze vijf sectoren maken van de Regio Zwolle een welvarende regio. En die welvarendheid staat aan de basis van nog een bloeiende sector: de creatieve industrie. Gezamenlijk vormen ze een bruisend geheel dat de aanjager is voor succesvolle toegepaste innovatie. Meer informatie over Regio Zwolle vindt u op: https://regiozwolle.info/.

Interesse in het vestigen van uw bedrijf in Hanzestad Kampen? Neem dan voor meer informatie vrijblijvend contact op met citymarketeer Roeland Tameling, 06-17453490/ r.tameling@kampenpartners.nl.


Lees meer over de volgende vestigingsfacoren:

3. CONTACT TUSSEN GEMEENTE EN BEDRIJFSLEVEN
4. QUALITY OF LIfE
5. PERSONEEL
6. WERKLOCATIES

TERUG NAAR MENU

 

2. Samenwerking en kennis spillover

Deel deze pagina

twitter logo facebook logo linkedin logo