Tijdens Sail Kampen kun je bijna alle schepen bezichtigen en natuurlijk gratis een stukje mee varen. Dat kan dagelijks van 11:00 tot 18:00 uur.
Dit luxe schip met een lengte van 31 meter was het nationale huwelijksgeschenk in 1937 aan prinses Juliana en prins Bernard. De koninklijke charme is nog altijd aanwezig in de stijlvolle inrichting, de teakhouten afwerking en de mahoniehouten stuurhut.
Het Statenjacht De Utrecht is gebouwd aan de hand van originele bouwtekeningen uit 1746. Bij de bouw van het Statenjacht is rekening gehouden met mogelijke exploitatie van het schip, zodat het in eigen onderhoud kan voorzien. Historisch verantwoord verborgen, achter deurtjes en luiken, bevindt zich moderne besturingstechniek, een goed geoutilleerde kombuis en is het schip van alle hedendaagse gemakken voorzien.
Als de Halve Maen toch eens kon praten. Het VOC-schip zou bloedstollende verhalen kunnen vertellen over stormen, ontdekkingsreizen, ontmoetingen met Indianen, zeegevechten en scheurbuik. Gelukkig kent de bemanning van de Halve Maen al deze verhalen ook.
De Noorderkroon begon haar reis na haar doop als "Sjernarøy" in 1958. Vanaf voorjaar 1959 voer ze als bevoorradingsschip in de Noorse fjorden en leverde levensmiddelen, medicijnen en post aan de verschillende havens. Daarnaast kon ze naast in totaal 9 auto's ook tot 300 personen vervoeren.
In 2024 zal de stoere koftjalk de Schuttevaer deelnemen aan Sail Kampen. Speciaal voor dit unieke nautische feest in Kampen varen we korte zeiltochtjes op de mooie IJssel, voor iedereen die alleen, samen of met een klein groepje altijd al een op zo n stoer groot zeilschip heeft willen meezeilen.
De Abel Tasman is een prachtige verschijning en een unieke locatie voor iedere gelegenheid. De inrichting doet een beetje denken aan een 'grand café': een donker houten lambrisering, veel koper en een stoere houten vloer. Hiermee is het schip een unieke en gezellige locatie waarop elk feest er een om nooit te vergeten wordt.
De Vechtzomp uit Dalfsen is een replica van de originele Vechtzomp. Ook wel de Enterse Zomp genoemd. Dit schip voer rond 1700 tot 1930 op de Vecht en de Regge. Deze Vechtzomp is in Enter gebouwd van 2017 tot 2019. De zomp is in augustus 2019 gedoopt.
De Krimpen was de eerste in een serie van vijf sleepboten. De Krimpen is tot 1988 in dienst geweest als havensleepboot en vervolgens verkocht aan Engeland waar zij nog tot 1996 als sleepboot is gebruikt.
Voor een unieke en onvergetelijke gelegenheid, ben je aan boord van de Stedemaeght aan het juiste adres. Op dit imposante schip wordt elke bijeenkomst en ieder feest een groot succes. Een sierlijk interieur met prachtige accenten zorgt voor een sfeer van vervlogen tijden gecombineerd met het comfort van vandaag de dag.
Aan boord van het indrukwekkende spiegelretourschip Soeverein maak je een mooie zeiltocht over de Nederlandse wateren en geniet je van de rust op het water. Met haar indrukwekkende uiterlijk is het schip een eerbetoon aan de spiegelretourschepen uit de Gouden Eeuw. De sfeer van vervlogen tijden gecombineerd met hedendaagse luxe maken uw tocht er een om niet te vergeten.
De Willem Barentsz is met haar spierwitte romp, vele zeilen en teakhouten opbouw een majestueuze verschijning. Deze topzeilschoener is niet alleen een sfeervolle locatie voor al uw gelegenheden, het is ook een stoer zeilschip. De schipper geeft dan ook graag uitleg over het navigeren en kan ieders hulp bij het hijsen van de zeilen hard gebruiken!
Aan dek van de klipper Alliantie geniet je echt van de zeiltocht. Of je nou actief meedoet bij het zeilen of je doet het wat rustiger aan, er is genoeg ruimte voor iedereen. In de ruime kuip kun je gezellig samenkomen voor een lekker hapje en drankje en een goed gesprek.
Motorpassagierschip Prinses Máxima is het vlaggenschip van de Maritieme Academie Harlingen. Aan boord van de Prinses Máxima maken vmbo-leerlingen in de leeftijd van 12-17 jaar vaarweken in Noord-Nederland en langere reizen over de Rijn en in het Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen (ARA) gebied. Het schip is 56 meter lang en heeft slaapplaats voor maximaal 24 leerlingen en vier bemanningsleden. Ze is voorzien van alle moderne nautische apparatuur.
De Veerman van Kampen heeft een luxe uitstraling uit het begin van de vorige eeuw. Mahoniehouten wandpanelen, leren stoelen en grote ramen zijn typerend voor de Veerman van Kampen.
De Veerman van Kampen is een unieke locatie voor een bruiloft, verjaardag of een ander feest. Daarnaast zijn er ook rondvaarten te boeken.
Een bijzondere stoomboot uit 1926. De Maarten (21.03956) werd in 1926 gebouwd in opdracht van Cornelis en Adrianus Bos te Dordrecht bij de Werf te Deest (Gld) onder bouwnummer 158.
Sinds 1980 wordt de boot in de vaart gehouden door de Stichting Stoomboot Maarten te Leeuwarden.
Begin negentiger jaren door deze stichting omgebouwd van kolen- naar oliestook.
De Oban, oorspronkelijk gebouwd in 1905 voor de haringvangst op de Noordzee, is een imposant zeilschip. Sinds 1984 wordt ze ingezet voor charters op zee. Wat dit schip uniek maakt, is haar rijke geschiedenis.
In 1918 werd de Hendrika Bartelds oorspronkelijk gebouwd in Vlaardingen, als haringlogger. Echter, in de jaren tachtig werd de visserij minder prominent, waardoor in het begin van de jaren negentig werd besloten om de Hendrika Bartelds om te bouwen tot charterschip.
De indrukwekkende driemastschoener Swaensborgh werd oorspronkelijk gebouwd in 1907 als tweemastschoener, maar onderging in de loop van der tijd twee verlengingen en reconstructies. Dankzij haar imposante omvang is de Swaensborgh geschikt voor grote groepen.
De tweemastschoener Abel Tasman, een luxueus zeilschip van meer dan 40 meter lang, biedt een ruimtelijke indeling die zorgt voor een ontspannen sfeer aan boord. Overal zijn comfortabele plekjes om rustig te genieten, maar als je de voorkeur geeft aan gezellig samenzijn, zijn er ook voldoende mogelijkheden daarvoor. Met 30 beschikbare bedden aan boord is er voldoende slaapgelegenheid, en tijdens dagtochten kunnen zelfs 60 personen deelnemen.
De robuuste driemastklipper Linde stamt uit 1910 en was oorspronkelijk een vrachtschip. Deze oorsprong is nog steeds zichtbaar in de opvallend ruime indeling van het schip. Enige tijd geleden werd het schip omgebouwd tot een stijlvolle zeilklipper, geschikt voor zowel dagtochten als meerdaagse vaartochten.
Ervaar het paradijs op de Utopia. Vanaf het moment dat je aan boord stapt, omarmt de gracieuze verschijning van de Utopia u als een warm thuis. Deze klipper, met liefde en aandacht ingericht, straalt comfort en stijl uit. Of u nu op het dek bent of in de salon, er is altijd een plek om te genieten van de prachtige omgeving, zoals het IJsselmeer, de Waddenzee of de Friese Meren.
Een statige 'grande dame' van 125 jaar oud, gekenmerkt door elegantie en gratie, maar met alle moderne gemakken. Simpelweg een prachtige, comfortabele klipper geschikt voor diverse doeleinden, zoals schoolreizen, bedrijfsuitjes, zeilweekends met vrienden, of dagtochten met de sportvereniging.
Stap aan boord van de De Mölle, de vechtzomp uit Laar en laat je betoveren door de charmante wateren van deze historische regio. Deze prachtig vormgegeven zomp belichaamt de nautische geschiedenis van Laar en biedt een unieke gelegenheid om de sfeer van weleer te ervaren.
De Grammesberghe, de Vechtzomp uit Gramsbergen is een prachtig nagebouwd historisch vaartuig dat de rijke maritieme geschiedenis van de Vechtstreek weerspiegelt. Met zijn traditionele uiterlijk en houten constructie neemt de zomp bezoekers mee op een nostalgische reis over de Vecht.
Ontdek de rijke maritieme tradities van Ommen aan boord van Hanzestad Ommen, de Vechtzomp uit deze charmante stad. Deze authentieke zomp neemt je mee op een ontspannen reis langs de schilderachtige oevers van de Vecht.
Het imposante schip 'Port of Lelystad' zal schitteren op Sail Kampen. Een trotse vertegenwoordiger van het Zeekadetkorps Lelystad, brengt dit schip zijn nautische pracht naar het evenement.
De Aphrodite werd in 1994 in Lemmer gebouwd als een luxe charterschip voor zeiltochten op de Wadden- en Oostzee. In 2016 werd het schip overgenomen door de huidige eigenaar en wordt nu gebruikt als een privéjacht. Naast de Oostzee vaart de Aphrodite op alle Europese wateren, inclusief de Middellandse Zee.
De Kamper botters, met hun kenmerkende zeilen en historische charme, vertegenwoordigen het rijke maritieme erfgoed van Kampen. Deze trotse schepen zijn levende getuigenissen van een tijdperk waarin de Zuiderzee nog de thuishaven was voor vissers en handelaren.
De Banjaard, een comfortabele topzeilschoener die al sinds haar tewaterlating in 1913 haar zeevaardigheid heeft bewezen, blijft een favoriet bij zeilers. Gedurende het voor- en najaar navigeert ze op het IJsselmeer en de Noordzee, terwijl ze in het hoogseizoen de Oostzee verkent.
Kapitein Anna is een raderboot uit 1911 en heeft tot 1948 gevaren als veerboot op de Lek tussen Culemborg en Rotterdam. De capaciteit was 1100 passagiers. Behalve passagiers werden er ook goederen en vee vervoert. In 1977 is het schip omgebouwd naar partyschip waarbij de raderaandrijving gebleven is, van de stoommachine was echter teveel verdwenen om deze te kunnen handhaven.
Dit indrukwekkende schip voert je mee naar de middeleeuwen! De Kamper Kogge is een zo authentiek mogelijk evenbeeld van een handelsschip uit de veertiende eeuw. Vrijwilligers van de Stichting Kamper Kogge zetten zich op allerlei manieren in om het schip - de enige varende kogge in Nederland - in de vaart te houden en zo een bijdrage te leveren aan de cultuurhistorie van de Hanzestad Kampen en het varend erfgoed van Nederland.
Welkom aan boord van de voormalige ondiepwatermijnenveger Hr. Ms. Mahu van de Koninklijke Marine, een trotse vertegenwoordiger van het 'Varend Erfgoed Koninklijke Marine'. Dit schip, dat toebehoort aan de Stichting Promotie Maritieme Tradities, is de enige overgebleven "Inshore" mijnenveger van de Van Straelen-klasse die nog volledig in originele staat verkeert. Hierdoor biedt het publiek de unieke kans om te ervaren hoe mijnenvegen in zijn werk ging.
De Christiaan Brunings, eigendom van het Scheepvaart Museum Amsterdam, komt naar Sail Kampen, waar het een opmerkelijke aanwezigheid zal zijn. Het schip wordt ook jaarlijks bij de intocht van Sinterklaas in Amsterdam gebruikt.
Sompy is een replica waar de schipper Jans ten Berge mee vaarde rond 1900 op de Overijsselse Vecht en Regge. Het was een open Zomp waarmee hij destijds Bentheimer zandsteen en klompen van Enter naar Leeuwarden vervoerde. Ook was hij duurzaam bezig, want hij had retourvracht; stammen van populierenhout voor het maken van klompen.
Silkie is een authentieke Stoom-salonboot uit 1907. De boot werd vroeger gebruik als lanceerboot tussen de grote stoomboten die niet in de havens van de Engelse kust konden varen vanwege hun diepgang. Met ingebouwde, houtgestookte stoommachine Compound 2 cilinder, 2-voudige expansie hogedruk en lagedruk.
De salonboot Keizer Hendrik is in 1918 gebouwd. Dit werd ook wel een notarisboot genoemd, omdat die het veel gebruikte om zijn klanten te bezoeken. De Keizer Hendrik wordt aangedreven door een elektromotor en is helemaal gerestaureerd.
De Hester is in 1898 gebouwd als vrachtschip. De Hester biedt met haar 40 meter lengte een zee aan ruimte. Met een groot dek, is er voor iedereen genoeg ruimte om te genieten van de zeiltocht. Kies een lekker plekje in de kuip en geniet met mooi weer van de stralende zon.
De Anna-Rissa is een Storebro Solo 25. Een prachtig houten jacht van 60 jaar oud.
Beleef de ultieme vrijheid aan boord van topzeilschoener Vrijheid. Beleef nieuwe ervaringen op deze indrukwekkende topzeilschoener van wel 44 meter lang met een zeiloppervlak van ruim 500 m2. Een bijzonder schip, dat haar naam meer dan waardig is.
Alice is een hefponton van scheepssloperij Hoeben. Dit hefponton kan 500 ton uit het water tillen. Tijdens Sail Kampen ligt ze voor bezichtiging aan de wal.
De Zuiderzeepunter KP22 is gebouwd in 1981, na vijf jaar studie op punters, door de werkgroep Historische Scheepsbouw van de IJsselacademie in Kampen. Tijdens Sail kun je bij de Koggewerf een zevental stokoude punters op het droge zien liggen.